Dinsdag 27 september is DA Drogist uitgeroepen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2011! DA liet Landal Greenparks en Gall & Gall achter zich, die respectievelijk tweede en derde werden. Dit jaar werd voor het vijfde achtereenvolgende jaar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland bekend gemaakt.
Aan de bekendmaking is een onderzoek onder 2.500 consumenten voorafgegaan. Deze personen is gevraagd naar klantvriendelijke ervaringen in 2011 en om deze ervaringen te beoordelen op de vijf Gouden Regels van klantvriendelijkheid:
- wees beschikbaar als de klant daarom vraagt
- kom de belofte, die je in reclame maakt, na
- doe niet moeilijk over formaliteiten of als de klant wil ruilen
- geef je fouten toe en los ze op juiste wijze op
- val de klant niet onnodig lastig
Nummer 1: DA Drogist
Het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland laat op alle criteria een forse verbetering zien. DA Drogist scoort het best van alle genomineerden op het niet onnodig lastigvallen en is nummer twee op beschikbaarheid.
Nummer 2: Landal GreenParks
De winnaar van vorig jaar zag een lichte verbetering van de score niet gehonoreerd worden met een nieuwe eerste plaats. Landal GreenParks scoort op vrijwel alle aspecten ongeveer vergelijkbaar met of iets beter dan vorig jaar. Net als vorig jaar scoort het vakantiepark het beste van alle genomineerden op het toegeven van fouten.
Nummer 3: Gall & Gall
Gall & Gall scoort het best van alle genomineerden op het nakomen van beloften en beschikbaarheid.
Nummer 4: ASN Bank
Nummer 5: bol.com
Nummer 6: ANWB
Nummer 7: Etos
Nummer 8: Jumbo
Nummer 9: Ikea
Nummer 10:Hema
Toegankelijkheid
“We zien de klantvriendelijkheid in Nederland in alle sectoren toenemen”, zegt Wim Nieuwenhuijse, algemeen directeur van MarketResponse. “De genomineerden lagen qua score enorm dichtbij elkaar. Nieuw dit jaar is dat we ook hebben gemeten hoe toegankelijk de Nederlandse bedrijven zijn voor vragen van de klant. Dat mag in sommige branches nog wel wat verbeteren.”
Trots
Ondanks het feit dat Landal dit jaar de titel niet mocht prolongeren, overheerst een gevoel van trots. “t Was ook dit jaar weer enorm spannend. Nadat we vorig jaar de onderscheiding wonnen, waren we bijzonder trots om opnieuw genomineerd te zijn. Als enige bedrijf uit de hospitality branche zitten we dit jaar bij de top 3. Deze award is echt een onderscheiding voor de inzet van àl onze medewerkers; we zijn er dan ook ongelooflijk trots op!” aldus algemeen directeur Thomas Heerkens van Landal GreenParks. Ook Bas Hoogland, commercieel directeur van Landal GreenParks, laat via twitter weten trots te zijn werderom bij de eerste drie te zitten.
Goede doelen
Een dag voor de verkiezing kondigde de heer Hoogland via twitter aan 25 weekenden bij Landal weg te geven aan 5 verschillende goede doelen, als Landal weer zou worden uitgeroepen tot klantvriendelijkste bedrijf. Volgers konden goede doelen aandragen. Na de uitslag van de verkiezing liet hij weten toch de 25 weekenden weg te geven. De gelukkige winnaars (goede doelen) zijn: stichting KiKa, stichting Doe Een Wens, stichting Vlinders, stichting Villa Joep en stichting Spieren voor Spieren.
Bron: Landal.nl, klantvriendelijkstebedrijf.nl en @bashoogland